dissabte, 7 de desembre del 2013

US DE LLENGUATGE DE SIGNES (1)

La tercera tasca a realitzar es tracta de seleccionar una sèrie de signes sobre activitats o accions habituals del nen amb l’objectiu de proporcionar més mecanismes de comunicació amb un llenguatge basat en la imatge però no en els pictogrames.

Es vol fer servir eines el mes estandaritzades possibles, per això es recorre al LSE o LSC, llengua de signes en espanyol o en català. En el porta ARASAAC es parla de LSE, en tot cas dir que dels conceptes escollits és el mateix signe per totes dues llengües i es pot verificar o buscar altres conceptes en el Diccionari Multimèdia de Signes de Catalunya.

Es interessant fer servir els signes encara que el nen no sigui sord per que en el cas de nens amb necessitats especials poden millorar la seva capacitat lingüística. L’ús de signes amb nens especials està recomanat per diversos motius ( Sundberg i Partington , 1998 ):
- Fer signes és fàcil , no requereix eines addicionals i no necessites tenir cap requisit previ.
- Es poden fer signes a una velocitat similar a la de parlar.
- Fer signes requereix de moviments que poden incitar a la parla.
- Fer signes pot reduir els comportaments inapropiats ja que la resposta amb signes és més contundent que utilitzar fotografies o altres formes d'expressió.
- S'aprèn més ràpidament a fer signes que a seleccionar fotos.
- Els signes poden millorar el llenguatge receptiu.

A l’hora de buscar els conceptes a treballar s’han escollit 10 paraules habituals que el nen ja coneix amb pictogrames. Abans d’incloure noves eines es vol mostrar la forma de treball, posteriorment es poden anar introduint nous conceptes.

Els conceptes escollits han estat:
                Bé: per indicar una acció correcta, segons cal, amb raó
                Malament: per indicar una acció incorrecta com a contrari de bé
                Hola: salutació al arribar a un lloc.
                Adéu: Interjecció d’acomiadament.
                Venir: Traslladar-se o arribar fins a la persona que parla
                Agradar: Semblar bé una cosa a algú.
                Treballar: Realitzar activitats (en aquest cas escolars).
                Asseure’s: Col·locar-se de manera correcta en la cadira
                Deixar anar: Deixar tenir agafada una cosa

                Escoltar: Prestar atenció al que se sent

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada