dimarts, 3 de desembre del 2013

RECOLLIDA DE INFORMACIÓ: ASPECTES COMUNICATIUS

Fem servir una adaptació de l’escala d’avaluació de conductes pragmàtiques de la comunicació Mc Shane y Donellan per tal d’establir les principals característiques en els processos comunicatius del nen.

L'escala que es presenta és una adaptació de les escales de funcions pragmàtiques de la comunicació elaborades per Mc Shane (1980); Donellan i altres (1984) per avaluar les competències comunicatives dels nens i nenes amb autisme o altres problemes que incideixen en el desenvolupament de la comunicació. Està pensada per observar com es comuniquen els nens i nenes que presenten un retard important en les seves competències comunicatives i socials, originat per trastorns generalitzats del desenvolupament, autisme o per algun tipus de retard generalitzat que afecta el desenvolupament de la comunicació.

Entenem per comunicació  NO VERBAL aquella que fa el nen mitjançant gestos, mirades, senyals, indicacions amb el dit o la mà, movent-se cap ..., elevant la mà, agafant la mà o el braç de l'adult, portant a l'adult cap a un objecte, etc.

Entenem per comunicació VERBAL aquella que fa el nen mitjançant vocalitzacions, sons, crits, repeticions, paraules, frases, cançons, música,etc.

S’estableix una escala per tal de veure el grau d’acompliment de les funcions comunicatives que va des de mai quan no s’ha observat l’acció en cap moment fins a sempre  quan l’acció s’observa contínuament.


FUNCIONS COMUNICATIVES

COMUNICACIÓ NO VERBAL
COMUNICACIÓ VERBAL

PRESTAR ATENCIÓ : dirigeix ​​la seva atenció cap a una persona o objecte

té contacte visual: mira, es fixa de reüll
Sovint
-
centra la seva atenció en un objecte: dirigeix ​​la mirada, la manté
Sovint
-
centra la seva atenció en una altra persona: la mira, s'adona de la seva presència
Sovint
-
intenta dirigir l'atenció d'una altra persona cap a un objecte
A vegades
Mai

CRIDAR A UNA ALTRA PERSONA: per localitzar o reclamar la seva atenció

crida l' atenció o es dirigeix ​​a una persona coneguda
A vegades
Poc
es dirigeix ​​a una persona desconeguda
Poc
Mai
utilitza a les persones com un instrument per aconseguir alguna cosa: les porta cap al que vol, estira el seu braç, etc .
A vegades
Mai

IMITAR: és capaç d'imitar

gestos senzills
Poc
Mai
accions que veu en altres nens o adults
Mai
Mai
sons o paraules que acaba de sentir
-
Poc
paraules o frases després d'un temps d’oir-les
-
Mai

NOMENAR / DENOMINAR  amb vocalització, assenyalant o indicant quan comprèn el que es demana

objectes
Sempre
Mai
persones                 
Sempre
Mai
llocs                  
Sovint
Mai
accions                 
Sovint
Mai
fotografies d'objectes, persones, llocs. accions    
Sempre
Mai
dibuixos d'objectes, persones, llocs, accions
Sovint
Mai

FER PETICIONS : demana el que vol o es dirigeix a una altre persona per demanar

menjar
A vegades
Mai
objectes
A vegades
Mai
ajuda en una activitat determinada (obrir, tancar)
Sovint
Mai
interacció en el joc (donar de menjar, dormir)
Poc
Mai
acció (anar a algun lloc, sortir al carrer)
A vegades
Mai
afecte
Poc
Mai

RESPONDRE PETICIONS: és capaç de respondre a peticions d'altres

dóna objectes quan se li demanen
A vegades
Mai
realitza accions senzilles quan se li demana
A vegades
Mai
accions correctores (no corris, seu, etc)
Sovint
Mai

EXPRESSAR REBUIG: mostra actituds que revelen rebuig




cap a un objecte determinat
Poc
Mai
cap a una persona
Poc
Mai
cap a una situació habitual
Poc
Mai
cap a determinades activitats
A vegades
Mai
 cap a canvis i novetats
Poc
Mai

RESPONDRE és capaç de respondre



a persones conegudes quan li diuen pel seu nom
Sempre
Mai
a persones conegudes quan li fan preguntes senzilles: on, qui
A vegades
Mai
a persones desconegudes quan li diuen pel seu nom
Poc
Mai
a persones desconegudes quan li fan preguntes senzilles: on, qui
Poc
Mai

PREGUNTAR és capaç de sol·licitar informació



qui és, qui ve, qui el té?
Mai
Mai
on està (cosa que necessita)?
Mai
Mai
altres
Mai
Mai

EXPRESSAR EMOCIONS: manifesta d'alguna manera emocions

alegria
A vegades
Poc
tristesa
A vegades
Poc
por
Poc
Mai
disgust
Poc
Poc
sorpresa
Poc
Mai


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada