Fem servir una adaptació de l’escala d’avaluació
de conductes pragmàtiques de la comunicació Mc Shane y Donellan per tal d’establir
les principals característiques en els processos comunicatius del nen.
L'escala que es
presenta és una adaptació de les escales de funcions pragmàtiques de la
comunicació elaborades per Mc Shane (1980); Donellan i altres (1984) per
avaluar les competències comunicatives dels nens i nenes amb autisme o altres
problemes que incideixen en el desenvolupament de la comunicació. Està pensada
per observar com es comuniquen els nens i nenes que presenten un retard
important en les seves competències comunicatives i socials, originat per
trastorns generalitzats del desenvolupament, autisme o per algun tipus de retard
generalitzat que afecta el desenvolupament de la comunicació.
Entenem per
comunicació NO VERBAL aquella que fa el
nen mitjançant gestos, mirades, senyals, indicacions amb el dit o la mà,
movent-se cap ..., elevant la mà, agafant la mà o el braç de l'adult, portant a
l'adult cap a un objecte, etc.
Entenem per comunicació
VERBAL aquella que fa el nen mitjançant vocalitzacions, sons, crits,
repeticions, paraules, frases, cançons, música,etc.
S’estableix una escala per tal de veure el
grau d’acompliment de les funcions comunicatives que va des de mai quan no s’ha observat l’acció en
cap moment fins a sempre quan l’acció s’observa contínuament.
FUNCIONS COMUNICATIVES
|
COMUNICACIÓ NO VERBAL
|
COMUNICACIÓ VERBAL
|
PRESTAR
ATENCIÓ : dirigeix la seva atenció cap a una persona o objecte
|
||
té contacte visual:
mira, es fixa de reüll
|
Sovint
|
-
|
centra la seva
atenció en un objecte: dirigeix la mirada, la manté
|
Sovint
|
-
|
centra la seva
atenció en una altra persona: la mira, s'adona de la seva presència
|
Sovint
|
-
|
intenta dirigir
l'atenció d'una altra persona cap a un objecte
|
A
vegades
|
Mai
|
CRIDAR
A UNA ALTRA PERSONA: per localitzar o reclamar la seva atenció
|
||
crida
l' atenció o es dirigeix a una persona coneguda
|
A
vegades
|
Poc
|
es
dirigeix a una persona desconeguda
|
Poc
|
Mai
|
utilitza
a les persones com un instrument per aconseguir alguna cosa: les porta cap al
que vol, estira el seu braç, etc .
|
A
vegades
|
Mai
|
IMITAR:
és capaç d'imitar
|
||
gestos senzills
|
Poc
|
Mai
|
accions que veu en altres
nens o adults
|
Mai
|
Mai
|
sons o paraules que
acaba de sentir
|
-
|
Poc
|
paraules o frases
després d'un temps d’oir-les
|
-
|
Mai
|
NOMENAR
/ DENOMINAR amb vocalització,
assenyalant o indicant quan comprèn el que es demana
|
||
objectes
|
Sempre
|
Mai
|
persones
|
Sempre
|
Mai
|
llocs
|
Sovint
|
Mai
|
accions
|
Sovint
|
Mai
|
fotografies
d'objectes, persones, llocs. accions
|
Sempre
|
Mai
|
dibuixos
d'objectes, persones, llocs, accions
|
Sovint
|
Mai
|
FER
PETICIONS : demana el que vol o es dirigeix a una altre persona per demanar
|
||
menjar
|
A
vegades
|
Mai
|
objectes
|
A
vegades
|
Mai
|
ajuda en una
activitat determinada (obrir, tancar)
|
Sovint
|
Mai
|
interacció en el
joc (donar de menjar, dormir)
|
Poc
|
Mai
|
acció (anar a algun
lloc, sortir al carrer)
|
A
vegades
|
Mai
|
afecte
|
Poc
|
Mai
|
RESPONDRE
PETICIONS: és capaç de respondre a peticions d'altres
|
||
dóna objectes quan
se li demanen
|
A
vegades
|
Mai
|
realitza accions
senzilles quan se li demana
|
A
vegades
|
Mai
|
accions correctores
(no corris, seu, etc)
|
Sovint
|
Mai
|
EXPRESSAR
REBUIG: mostra actituds que revelen rebuig
|
||
cap a un objecte
determinat
|
Poc
|
Mai
|
cap a una persona
|
Poc
|
Mai
|
cap a una situació
habitual
|
Poc
|
Mai
|
cap a determinades
activitats
|
A
vegades
|
Mai
|
cap a canvis i novetats
|
Poc
|
Mai
|
RESPONDRE
és capaç de respondre
|
||
a persones
conegudes quan li diuen pel seu nom
|
Sempre
|
Mai
|
a persones
conegudes quan li fan preguntes senzilles: on, qui
|
A
vegades
|
Mai
|
a persones
desconegudes quan li diuen pel seu nom
|
Poc
|
Mai
|
a persones
desconegudes quan li fan preguntes senzilles: on, qui
|
Poc
|
Mai
|
PREGUNTAR
és capaç de sol·licitar informació
|
||
qui
és, qui ve, qui el té?
|
Mai
|
Mai
|
on
està (cosa que necessita)?
|
Mai
|
Mai
|
altres
|
Mai
|
Mai
|
EXPRESSAR
EMOCIONS: manifesta d'alguna manera emocions
|
||
alegria
|
A
vegades
|
Poc
|
tristesa
|
A
vegades
|
Poc
|
por
|
Poc
|
Mai
|
disgust
|
Poc
|
Poc
|
sorpresa
|
Poc
|
Mai
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada