En la proposta metodològica es definien como
activitat d’avaluació la reunió amb el psicopedagog, tutora i la mestra de
suport del centre per generar un espai de reflexió de la feina que s’ha dut a
terme. El que es vol es consensuar els punts forts i febles tant en
l’organització que s’ha seguit com en la metodologia de treball.
Analitzant els tres principals aspectes
metodològics tenim que:
Horari amb pictogrames:
No ha resultat una eina molt útil per dues
raons, en primer lloc per la dificultat de localitzar-ho en un lloc de obligat
accés i en segon lloc per que l’activitat ordinària de l’escola no és tan
rígida com mostrava l’horari.
Donat que el nen està pocs dies i es mou molt
entre els diferents espais del centre (aula de suport, aula ordinària, altres
aules i activitats) no sempre es pot accedir a la visualització de l’horari, i
tampoc sembla una bona solució fer moltes copies per distribuir per tot el
centre.
El segon inconvenient, i possiblement el de
mes pes, és que el nen està poc temps en el centre i a vegades s’han de
concentrar activitats que han fet els seus companys els altres dies en aquest
temps, això vol dir que es desfà el concepte d’horari. Per exemple, es va fer l’activitat
de la castanyada on els nens feien una manualitat adient, en el cas d’en M es
va dedicar tot un matí per realitzar l’activitat igual que el seus companys.
Es comenta que pot ser una bona eina, doncs a
banda de l’activitat pròpiament escolar, serveix per marcar molt be els temps d’entrada
o sortida al centre, el temps de pati o el de menjador. Es proposa que una
adaptació seria incloure l’horari a la seva carpeta de pictogrames (casi sempre
la porta a sobre) amb dues possibles opcions:
-
Les franges d’activitats escolars
siguin intercanviables amb velcro i generar els pictogrames de les possibles
activitats.
-
Fer activitats molt genèriques, de
forma que les franges horàries siguin del tipus: entrada al centre, fer classe,
pati, fer classe, menjador, esbarjo, fer classe, sortida del centre.
Fitxes amb pictogrames:
Al contrari que l’horari si que ha estat una
eina útil i interessant per tal de sistematitzar la feina a fer. L’us de les
mateixes ha traspassat el seu objectiu i s’han trobat altres aplicacions. De
fet es comenta la possibilitat de generar una sèrie de frases per tal de
comunicar de forma ràpida determinades seqüències habituals i no haver d’anar
buscant els diferent pictogrames.
Els exemples de frases podrien ser:
Seu
+ a treballar a la taula.
Treure
+ abric/motxilla + penjar al penjador
Possar/Agafar
+ abric/motxilla
Recollir
+ taula/roba/material
Cal
dir que les activitats expressades en les fitxes no eren d’original
creació,algunes d’elles eren activitats que es realitzaven de forma manual i d’altres
adaptacions d’activitats que es fan. Per
exemple l’activitat de retallar era coneguda pel M. encara que no estava
sistematitzada amb pictogrames, s’indicava amb la paraula.
Comunicació amb LSC.
La majoria de les conceptes aplicats amb LSC
han estat entesos pel nen, es pensa que al combinació de paraula amb gest ha
servit per reforçar la comprensió del concepte. També es valora positivament el
fet de que sigui un sistema estàndard que permet l’ús en diferents àmbits.
Es troba convenient ampliar el vocabulari d’accions
i conceptes en LSC, per una banda per l’avantatja que suposa el fer servir
signes comuns i per l’altre banda per que es troba certa efectivitat en les
accions fetes.
Com a punt feble, dir que amb aquesta
comunicació no s’han augmentat les capacitats comunicatives del nen en les dues
direccions (nenà adult, adultà nen), sinó que bàsicament s’ha
treballat la comprensió d’alguns conceptes per part del nen al ser comunicats
per l’adult.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada