dissabte, 14 de desembre del 2013

AVALUACIÓ DE LA METODOLOGIA

En la proposta metodològica es definien como activitat d’avaluació la reunió amb el psicopedagog, tutora i la mestra de suport del centre per generar un espai de reflexió de la feina que s’ha dut a terme. El que es vol es consensuar els punts forts i febles tant en l’organització que s’ha seguit com en la metodologia de treball.

Analitzant els tres principals aspectes metodològics tenim que:

Horari amb pictogrames:

No ha resultat una eina molt útil per dues raons, en primer lloc per la dificultat de localitzar-ho en un lloc de obligat accés i en segon lloc per que l’activitat ordinària de l’escola no és tan rígida com mostrava l’horari.
Donat que el nen està pocs dies i es mou molt entre els diferents espais del centre (aula de suport, aula ordinària, altres aules i activitats) no sempre es pot accedir a la visualització de l’horari, i tampoc sembla una bona solució fer moltes copies per distribuir per tot el centre.

El segon inconvenient, i possiblement el de mes pes, és que el nen està poc temps en el centre i a vegades s’han de concentrar activitats que han fet els seus companys els altres dies en aquest temps, això vol dir que es desfà el concepte d’horari. Per exemple, es va fer l’activitat de la castanyada on els nens feien una manualitat adient, en el cas d’en M es va dedicar tot un matí per realitzar l’activitat igual que el seus companys.

Es comenta que pot ser una bona eina, doncs a banda de l’activitat pròpiament escolar, serveix per marcar molt be els temps d’entrada o sortida al centre, el temps de pati o el de menjador. Es proposa que una adaptació seria incloure l’horari a la seva carpeta de pictogrames (casi sempre la porta a sobre) amb dues possibles opcions:
-          Les franges d’activitats escolars siguin intercanviables amb velcro i generar els pictogrames de les possibles activitats.
-          Fer activitats molt genèriques, de forma que les franges horàries siguin del tipus: entrada al centre, fer classe, pati, fer classe, menjador, esbarjo, fer classe, sortida del centre.

Fitxes amb pictogrames:

Al contrari que l’horari si que ha estat una eina útil i interessant per tal de sistematitzar la feina a fer. L’us de les mateixes ha traspassat el seu objectiu i s’han trobat altres aplicacions. De fet es comenta la possibilitat de generar una sèrie de frases per tal de comunicar de forma ràpida determinades seqüències habituals i no haver d’anar buscant els diferent pictogrames.
Els exemples de frases podrien ser:
                Seu + a treballar a la taula.
                Treure + abric/motxilla + penjar al penjador
                Possar/Agafar + abric/motxilla
                Recollir + taula/roba/material

Cal dir que les activitats expressades en les fitxes no eren d’original creació,algunes d’elles eren activitats que es realitzaven de forma manual i d’altres adaptacions d’activitats  que es fan. Per exemple l’activitat de retallar era coneguda pel M. encara que no estava sistematitzada amb pictogrames, s’indicava amb la paraula.

Comunicació amb LSC.

La majoria de les conceptes aplicats amb LSC han estat entesos pel nen, es pensa que al combinació de paraula amb gest ha servit per reforçar la comprensió del concepte. També es valora positivament el fet de que sigui un sistema estàndard que permet l’ús en diferents àmbits.

Es troba convenient ampliar el vocabulari d’accions i conceptes en LSC, per una banda per l’avantatja que suposa el fer servir signes comuns i per l’altre banda per que es troba certa efectivitat en les accions fetes.


Com a punt feble, dir que amb aquesta comunicació no s’han augmentat les capacitats comunicatives del nen en les dues direccions (nenà adult, adultà nen), sinó que bàsicament s’ha treballat la comprensió d’alguns conceptes per part del nen al ser comunicats per l’adult.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada