Un dels trets
amb especial consideració amb el nens autistes és mantenir una rutina diària
per tal d’afavorir l’anticipació a l’actuació, per aquesta raó,
i per la adequació a les necessitats del centre l’activitat es situa
preferentment les tardes del dimecres, dijous i divendres de cada setmana
sempre que el calendari lectiu i la presència del nen ho permeti.
Dimecres.
Es fa
una primera hora amb a l’aula amb el grup-classe i la segona a l’aula de
suport.
15-16. Aula cavallets.
Sempre
es procura que el nen faci la mateixa activitat que el grup classe (p.e. Pintar
el foli amb les instruccions de com fer la mona de Pàsqua), en cas que
l’activitat no es pugui realitzar. (p.e. acabar deures, lectura, etc.) es fan dos
activitats de forma sistemàtica:
1. Amb tres/quatre rotoladors
gruixuts de diferents colors es fan cercles o figures per tal de pintar cada
cercle d’un color diferent. Els cercles es poden anar canviant per dibuixos
molt esquemàtics que permetin omplir àrees, p.e. un cotxe, un avió, una cara,
etc. Objectiu: reconèixer concepte dintre-fora, treball de motricitat fina,
associar colors iguals.
2. Amb un foli es fa una quadrícula
on en cada cel·la hi hagi un número o una lletra. En gomets petits s’escriu el
número/lletra i el nen ha d’anar desenganxant els gomets i col·locar-los en la
cel·la corresponent. Objectiu: motricitat fina, reconèixer grafies.
En cas de tenir temps es pot recorre al
material de l’aula per tal d’arribar a les 16.00 : puzles, encaixos, jocs amb
les mans, enfilar peces, reconèixer fotografies del seu PEC, etc.
A les 16.00 s’inicia la classe de música, en M
té destinada aquesta hora a l’aula de suport. Abans de marxar cal recollir i
ordenar el material fet, guardar els folis treballats dintre de la carpeta,
guardar la carpeta al calaix i/o recollir qualsevol altre material que s’ha fet
servir. En el canvi d’aula es vigila i controla el correcte desplaçament pels
passadissos, no córrer, no cridar, etc. Objectiu: Hàbits, autonomia.
16-17. Aula suport o qualsevol altre aula polivalent.
S’actua
en funció de l’activitat que tingui dissenyada la mestra de suport. Objectius:
a banda dels propis de l’activitat, permet l’observació del nen i la
col·laboració i coordinació amb la mestra de suport.
L’activitat
té una duració aproximada de 30 minuts, es necessiten uns 10 minuts abans fins
arribar i realitzar la recollida de material a l’aula de cavallets, i uns 15
minuts per recollir, tornar a l’aula de cavallets i preparar la sortida del
centre.
Sortida del centre
El nen
s’ha de treure la bata, guardar les coses a la motxilla (agenda, bata bruta,etc),
tancar la motxilla, recollir l’abric i deixar-ho tot preparat en el seu lloc de
classe. Quan arriba l’hora de sortir, posar-se l’abric, agafar la motxilla,
acomiadar-se i sortir. Objectiu: hàbits i autonomia.
Dijous.
Es
realitza 90 minuts d’educació física que inclou el canvi de roba i
desplaçament. Donades les característiques d’en M és habitual fer servir casi
les dues hores. Si queda temps abans de marxar a casa es queda amb el
grup-classe a l’aula de cavallets descansant i com molt es revisa algun àlbum
de fotografies.
15-16:15. Educació física.
Sempre
es procura que en M faci la mateixa activitat que el grup classe, en cas
contrari es treballen aspectes puntuals de motricitat.
En
general podem establir la següent dinàmica:
1.-
Arribada al gimnàs o pista d’esport, mantenint la fila amb els companys. Com
que normalment porta la roba d’esport posada, només em de mantenir l’ordre i
esperar a la resta de companys. Objectiu: hàbits i autonomia.
2.-
Participació en tots els jocs i activitats que tenen la finalitat d’escalfament
previ. Objectiu: integració dintre del
grup-classe, motricitat.
3.- En
cas de realitzar activitats no apropiades per al nen es fan una sèrie
d’exercicis dirigits a treballar la coordinació i la motricitat: córrer, passar
pilotes, seguir línies amb un estic de hoquei,
saltar des de petites alçades, pujar i baixar espatlleres, treballar
l’equilibri i/o qualsevol altre activitat suggerida pels professors d’educació
física. En cas de que el grup-classe disposi de temps de joc lliure, es deixa
al nen que també tingui aquest temps i s’aprofita per observar el seu
comportament i necessitats. Objectiu: motricitat, equilibri, coordinació.
4.-
Finalització de l’activitat. Recollida del material, si es cau, i canvi de
la roba d’esport per roba normal. S’ha
de treure la roba, guardar-la en la motxilla, i posar-se la roba neta.
Objectius: hàbits i autonomia.
Sortida del centre
Es
segueix el mateix patró que el dimecres.
Divendres.
Es molt
similar al dimecres, la primera hora en M hi es amb el grup-classe a l’aula de
cavallets on es segueix la mateixa estructura que el dimecres i la segona hora
es treballa l’aula de suport. Les activitats que es fan són les mateixes que el
dimecres.
Hola Carlos,
ResponEliminaAquesta entrada és simplement descriptiva. L'hauries d'enriquir reflexionant, per exemple, perquè es fa així i no d'una altra manera.
Al teu blog li caldria l'aportació de recursos, materials, bibbliografia interessant, enllaços...
Imma Rodríguez-Xuárez
Consultora UOC Psicopedagogia. Pràcticum I