En el centre hi ha dos nens amb necessitats especials clarament marcades,
tots dos de la mateixa edat. Una nena amb un retard mental profund fruit d’una
malaltia en el primers anys de vida i un nen amb autisme. La nena està a l’aula
de preescolar i el nen a l’aula de primer de primària. Tots dos conten amb una
persona que dona servei de vetllació en totes les hores que hi son al centre,
tant en hores lectives com en hores de menjador o esbarjo. Casi tots els
vetlladors porten molts anys amb els nens, pràcticament des de que els nens van
entrar al centre a preescolar.
En primer de primària tenim dues aules; estrelles i
cavallets. Dintre de l’aula de cavallets hi ha el M, un nen de 8 anys amb
autisme. En M ve tres dies a la
setmana al centre, dimecres, dijous i divendres fent servir el servei de
menjador. L’horari del nen a l’escola és de 9 a 17 hores. Els altres acudeix a una
escola d’educació especial.
En M és un nen amb autisme presenta aquestes
característiques:
•
Llenguatge nul.
•
Obsessió pels objectes, li agrada
portar a la mà un objecte.
•
No té interès per les joguines o
no les usa adequadament.
•
No juga ni socialitza amb els
altres nens.
•
Respon al seu nom i a ordres
senzilles encara que dona sensació d’estar sord.
•
Mostra total desinterès pel seu
entorn, no està pendent.
•
No sempre obeeix o segueix
instruccions donant sensació de que no sent.
•
Demana les coses prenent la mà d’
algú i dirigint al que desitja. Fa servir PECS per demanar algunes coses,
bàsicament aigua.
•
Aleteig de mans (com si intentés
volar) en forma rítmica i constant.
•
Camina de puntetes (com ballet) i
una forma desmanegada de córrer.
•
Hiperactiu (molt inquiet) o extrem
passiu (massa quiet).
•
Comportament repetitiu, tendeix a
repetir un patró una i altra vegada en forma constant.
•
Tosca psicomotricitat en general i
dolenta psicomotricitat fina amb dificultats per agafar llapis, tisores, etc.
Existeix un informe complert del nen al centre que
no considero pertinent incloure dintre d’aquest document. En ell es detallen
les seves característiques del nen, funcionalitats, evolució i recomanacions.
Cal destacar el suport de la família. Es mostra
sempre oberta a qualsevol iniciativa i suggeriment aportat la màxima
col·laboració. També existeix una bona comunicació amb la família, via agenda,
via directe amb entrevistes i després abans de la jornada escolar parlant amb
la tutora, vetlladors, mestres d’educació especial o qualsevol altre
professional del centre. A banda de la interacció i col·laboració amb el centre
mantenen activitats i atenció extraescolar per tal d’atendre i estimular al nen
el màxim possible.
hola Carlos, la veritat és que al centre on jo he fet les pràctiques, que és d'EE, hi han molts alumnes amb autisme. I la veritat, el recolzament i col·laboració que comentes de la família és molt profitós, considero que és un dels punts més importants sobre els que l'escola ha de treballar, per poder obtenir uns bons resultats en el seu alumne.
ResponEliminaSalutacions,
Carolina Fdez
Perdona Carol, però se m'havia passat el teu comentari.
ResponEliminaDe fet en aquest cas (en comparació a d'altres que hi ha al centre) la col·laboració amb la família és espectacular, sempre hi son disposats a qualsevol iniciativa amb una col·laboració sorprenent, i és nota en l'evolució del nen aquesta dedicació.