diumenge, 12 de maig del 2013

NENS AMB NEE


En el centre hi ha dos nens amb  necessitats especials clarament marcades, tots dos de la mateixa edat. Una nena amb un retard mental profund fruit d’una malaltia en el primers anys de vida i un nen amb autisme. La nena està a l’aula de preescolar i el nen a l’aula de primer de primària. Tots dos conten amb una persona que dona servei de vetllació en totes les hores que hi son al centre, tant en hores lectives com en hores de menjador o esbarjo. Casi tots els vetlladors porten molts anys amb els nens, pràcticament des de que els nens van entrar al centre a preescolar.
En primer de primària tenim dues aules; estrelles i cavallets. Dintre de l’aula de cavallets hi ha el M, un nen de 8 anys amb autisme. En M ve tres dies a  la setmana al centre, dimecres, dijous i divendres fent servir el servei de menjador. L’horari del nen a l’escola és de 9 a 17 hores. Els altres acudeix a una escola d’educació especial.
En M és un nen amb autisme presenta aquestes característiques:
         Llenguatge nul.
         Obsessió pels objectes, li agrada portar a la mà un objecte.
         No té interès per les joguines o no les usa adequadament.
         No juga ni socialitza amb els altres nens.
         Respon al seu nom i a ordres senzilles encara que dona sensació d’estar sord.
         Mostra total desinterès pel seu entorn, no està pendent.
         No sempre obeeix o segueix instruccions donant sensació de que no sent.
         Demana les coses prenent la mà d’ algú i dirigint al que desitja. Fa servir PECS per demanar algunes coses, bàsicament aigua.
         Aleteig de mans (com si intentés volar) en forma rítmica i constant.
         Camina de puntetes (com ballet) i una forma desmanegada de córrer.
         Hiperactiu (molt inquiet) o extrem passiu (massa quiet).
         Comportament repetitiu, tendeix a repetir un patró una i altra vegada en forma constant.
         Tosca psicomotricitat en general i dolenta psicomotricitat fina amb dificultats per agafar llapis, tisores, etc.
Existeix un informe complert del nen al centre que no considero pertinent incloure dintre d’aquest document. En ell es detallen les seves característiques del nen, funcionalitats, evolució i recomanacions.
Cal  destacar el suport de la família. Es mostra sempre oberta a qualsevol iniciativa i suggeriment aportat la màxima col·laboració. També existeix una bona comunicació amb la família, via agenda, via directe amb entrevistes i després abans de la jornada escolar parlant amb la tutora, vetlladors, mestres d’educació especial o qualsevol altre professional del centre. A banda de la interacció i col·laboració amb el centre mantenen activitats i atenció extraescolar per tal d’atendre i estimular al nen el màxim possible.

2 comentaris:

  1. hola Carlos, la veritat és que al centre on jo he fet les pràctiques, que és d'EE, hi han molts alumnes amb autisme. I la veritat, el recolzament i col·laboració que comentes de la família és molt profitós, considero que és un dels punts més importants sobre els que l'escola ha de treballar, per poder obtenir uns bons resultats en el seu alumne.

    Salutacions,
    Carolina Fdez

    ResponElimina
  2. Perdona Carol, però se m'havia passat el teu comentari.
    De fet en aquest cas (en comparació a d'altres que hi ha al centre) la col·laboració amb la família és espectacular, sempre hi son disposats a qualsevol iniciativa amb una col·laboració sorprenent, i és nota en l'evolució del nen aquesta dedicació.

    ResponElimina