dimecres, 29 de maig del 2013

LA TASCA DEL PSICOPEDAGOG: CONCLUSIONS

He comentat anteriorment el desenvolupament de les pràctiques, en un principi em vaig focalitzar en un nen amb NEE i després vaig ampliar a veure un reconeixement global de l’activitat del psicopedagog a un centre on hi ha nens de 1 a 18 anys.
Per aquesta raó faré que les meves conclusions dividides en dos parts, en un primer lloc veure l’activitat dintre del centre de la figura del psicopedagog, i en segon lloc, l’atenció a nens amb NEE.

Encara que en el temps no va ser la primera tasca, pel seu caràcter descriptiu i reconeixedor global de l’entorn començaré parlant de la figura del psicopedagog al centre.

Com que aquesta no era la meva orientació original a l’hora de plantejar el pràcticum implicar una reformulació d’objectius conjunta amb el tutor de pràctiques. Vam veure que seria convenient que dediqués  un cert temps a observar les tasques del psicopedagog i la tasca que es feia en cada etapa d’edat de l’escola (infantil, primària i ESO) amb l’objectiu de conèixer amb precisió la funció i activitat del psicopedagog a l’escola.

D’aquestes observacions es desprenen i generen una sèrie d’entrades al blog on es descriuen les accions on s’ha participat. Cal dir que no totes les activitats realitzades tenen reflex al blog doncs van ser moltes i diverses, només es perfilen algunes i sense entrar en molt de detall. Penso que no es podia fer res mes que un breu apunt descriptiu doncs majoritàriament questes activitats donaven per si soles material per un blog sencer.

Una vegada vista l’activitat de l’equip psicopedagògic al centre i comprovar l’assoliment de l’objectiu de conèixer la seva funció i activitat podria dir que la tasca del psicopedagog en aquesta escola es classifica en tres categories (considerant que tot resum té un risc de excessiva simplificació) :
-       Per un costat una activitat mes rutinària consistent en atenció individualitzada i programada d’una sèrie d’alumnes amb dificultats detectades, siguin d’aprenentatge o de conducta. El psicopedagog realitza la seva activitat dissenyant o aplicant les tècniques adequades.
-       En segon lloc parlem d’actuacions puntuals que sorgeixen en el transcurs de l’activitat diària del centre. Moltes d’aquestes actuacions són resolucions de conflictes i d’altres són detecció d’indicis d’alumnes que poden presentar algun tipus de dificultat. En aquest cas la experiència i coneixement del medi es vital per la correcta actuació del psicopedagog.
-       En tercer lloc es fa una tasca de planificació i realització d’activitats dirigides transversalment a tots els agents relacionats amb l’activitat educativa (família, docents i alumnes). El psicopedagog partint de la seva experiència i coneixement de l’entorn dissenya i/o aplica tècniques i recursos que poden fer referència a qualsevol tipus d’activitat sigui preventiva, per fomentar la comunicació, per treballar valors, etc.


A pesar de que aquesta activitat no figurava dintre del meu pla de treball inicial la valoro com molt positiva. M’ha encantat la pressa de contacte amb el dia a dia de l’escola, entre d’altres raons  per que no havia tingut mai cap contacte amb el mon escolar. A banda d’aquesta agradable sensació, he aprés moltíssim sobre la diversa activitat del psicopedagog, l’ús de diferents tècniques i estratègies d’actuació, sobre la planificació, disseny i desenvolupament de tasques, sobre les diferents casuístiques que es donen segons les edats i sobre tot veure en primera persona la importància en l’educació dels nens de la col·laboració entre els principals agents implicats: alumnes, docents, família i psicopedagogs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada