He comentat
anteriorment el desenvolupament de les pràctiques, en un principi em vaig
focalitzar en un nen amb NEE i després vaig ampliar a veure un reconeixement
global de l’activitat del psicopedagog a un centre on hi ha nens de 1 a 18
anys.
Per aquesta raó faré
que les meves conclusions dividides en dos parts, en un primer lloc veure
l’activitat dintre del centre de la figura del psicopedagog, i en segon lloc,
l’atenció a nens amb NEE.
Encara que en el
temps no va ser la primera tasca, pel seu caràcter descriptiu i reconeixedor
global de l’entorn començaré parlant de la figura del psicopedagog al centre.
Com que aquesta no
era la meva orientació original a l’hora de plantejar el pràcticum implicar una
reformulació d’objectius conjunta amb el tutor de pràctiques. Vam veure que
seria convenient que dediqués un cert
temps a observar les tasques del psicopedagog i la tasca que es feia en cada
etapa d’edat de l’escola (infantil, primària i ESO) amb l’objectiu de conèixer amb precisió la funció i activitat del
psicopedagog a l’escola.
D’aquestes
observacions es desprenen i generen una sèrie d’entrades al blog on es
descriuen les accions on s’ha participat. Cal dir que no totes les activitats
realitzades tenen reflex al blog doncs van ser moltes i diverses, només es
perfilen algunes i sense entrar en molt de detall. Penso que no es podia fer
res mes que un breu apunt descriptiu doncs majoritàriament questes activitats
donaven per si soles material per un blog sencer.
Una vegada vista
l’activitat de l’equip psicopedagògic al centre i comprovar l’assoliment de l’objectiu de conèixer
la seva funció i activitat podria dir que la tasca del psicopedagog en aquesta
escola es classifica en tres categories (considerant que tot resum té un risc
de excessiva simplificació) :
-
Per
un costat una activitat mes rutinària consistent en atenció individualitzada i
programada d’una sèrie d’alumnes amb dificultats detectades, siguin
d’aprenentatge o de conducta. El psicopedagog realitza la seva activitat
dissenyant o aplicant les tècniques adequades.
-
En
segon lloc parlem d’actuacions puntuals que sorgeixen en el transcurs de
l’activitat diària del centre. Moltes d’aquestes actuacions són resolucions de
conflictes i d’altres són detecció d’indicis d’alumnes que poden presentar
algun tipus de dificultat. En aquest cas la experiència i coneixement del medi
es vital per la correcta actuació del psicopedagog.
-
En
tercer lloc es fa una tasca de planificació i realització d’activitats dirigides
transversalment a tots els agents relacionats amb l’activitat educativa (família,
docents i alumnes). El psicopedagog partint de la seva experiència i
coneixement de l’entorn dissenya i/o aplica tècniques i recursos que poden fer
referència a qualsevol tipus d’activitat sigui preventiva, per fomentar la
comunicació, per treballar valors, etc.
A pesar de que
aquesta activitat no figurava dintre del meu pla de treball inicial la valoro com molt positiva. M’ha encantat
la pressa de contacte amb el dia a dia de l’escola, entre d’altres raons per que no havia tingut mai cap contacte amb
el mon escolar. A banda d’aquesta agradable sensació, he aprés moltíssim sobre
la diversa activitat del psicopedagog, l’ús de diferents tècniques i
estratègies d’actuació, sobre la planificació, disseny i desenvolupament de
tasques, sobre les diferents casuístiques que es donen segons les edats i sobre
tot veure en primera persona la importància en l’educació dels nens de la col·laboració
entre els principals agents implicats: alumnes, docents, família i
psicopedagogs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada