L'Anàlisi DAFO és
un mètode de planificació estratègica per a avaluar les Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats d'un projecte. Consisteix en una anàlisi que diferencia
entre els factors interns (fortaleses i debilitats) d'una organització i els factors
externs d'aquesta (oportunitats i amenaces). Es tracta d'especificar l'objectiu
d'un projecte i la identificació dels factors interns i externs que són
favorables i desfavorables per assolir aquest objectiu.
ANALISI DAFO
|
|
FACTORS INTERNS
|
FACTORS EXTERNS
|
Debilitats:
Trets
sota el control del centre que limiten la capacitat per arribar als
objectius.
|
Amenaces:
Factors
externs que poden dificultar la consecució d’objectius.
|
Poca assistència a l’aula ordinària. Si be es preveu mes inclusió a l’aula ordinària, en els primers mesos ha estat majoritàriament amb la vetlladora a l’aula de suport.
Poc espai dintre de l’aula ordinària. L’aula no
és molt gran i no permet molta mobilitat ni distribució dels espais.
Molta
dificultat en adaptar continguts a les necessitats del nen. Donat les
característiques del nen, es casi impossible fer servir els materials de la
classe ordinària, cal dissenya materials propis.
Les
característiques pròpies del nen. Sobre tot la dificultat de mantenir l’atenció
i la necessitat de repetició de les activitats.
|
Pocs dies al centre. Per determinació de l’EAC el nen només està dos dies al centre en lloc de tres com l’any anterior.
Retall
de suports i reducció de recursos. Es nota una certa mancança de determinats
recursos i dificultat per reposar-ho.
Descoordinació
entre els diferents equips. Si be
existeix predisposició a la col·laboració, el fet d’existir diferents
grups professionals pot generar problemes de comunicació i coordinació entre
ells.
Diluir-se
l’acció en el dia a dia del nen. Haver
de fer una sèrie d’activitats a l’escola pot desviar l’atenció de l’ús de
tècniques proposades.
|
Fortaleses:
Atributs
propis del centre amb marcat signe positiu.
|
Oportunitats
Factors
externs atractius i positius per al centre.
|
Equip professional implicat consistent en la tutora, vetlladora, mestra d’educació especial, psicopedagog i altres professionals del centre.
Confiança
en la família per tal de que la tasca iniciada en l’escola tindrà continuïtat
fora d’ella.
Recursos
suficients, si be es comença a notar una certa austeritat, en el moment
actual no es pot dir que hi hagi mancances.
Disponibilitat
de múltiples espais de treball que permeten tot tipus d’accions, des de
treball amb tota la classe fins a feina individual amb el nen
|
Total predisposició de la família a qualsevol canvi o suggeriment.
Predisposició
de tots els equips a la col·laboració conjunta per tal d’abordar objectius comuns
El nen
està integrat en l’aula i el centre, es conegut des de fa molt anys per tots els
companys de classe i per molts altres alumnes.
Abundant
material i informació sobre el Trastorn de l’Espectre Autista.
|
.
A partir d'aquesta anàlisi es dissenyen estratègies d'actuació relacionant els 4 factors analitzats buscant que
els factors positius serveixin per contrarestar els factors negatius.
- Estratègia ofensiva (fortaleses + oportunitats): Dissenyar un projecte de millora de la comunicació basat en la col·laboració de l’equip, es pretén que totes les persones relacionades amb el nen facin servir el mateix sistema comunicatiu o el mes semblant possible.
- Estratègia defensiva (fortaleses + amenaces): Dissenyar el projecte en funció de pocs objectiu molt concrets, a partir d’eines existents als diferents àmbits i adaptar-les a la situació del centre i del nen.
- Estratègia de reorientació (debilitats + oportunitats): Dissenyar després de les reunions amb els diferents parts implicades per tal d’afegir esforços en lloc de incorporar nous elements.
- Estratègia de supervivència (debilitats + amenaces): Dissenyar i incorporar els elements mínims als diferents espais que permetin la repetició de les estratègies comunicatives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada