L’Escola Elisabeth de Salou és una escola privada
que conta amb Llar d’infants subvencionada, primària i secundària concertada i
batxillerat amb un miler d'alumnes en total. Es pot trobar informació del seu
sistema organitzatiu i altres característiques administratives a http://www.escolaelisabeth.cat/.
En el centre hi ha dos nens
amb necessitats especials clarament marcades, tots dos de la mateixa
edat. Una nena amb un retard mental profund fruit d’una malaltia en el primers
anys de vida i un nen, en M, amb trastorn de l’espectre autista. La nena està a
l’aula de primer i el nen a l’aula de segon de primària. Tots dos conten amb
una persona que dona servei de vetllació en totes les hores que hi son al
centre, tant en hores lectives com en hores de menjador o esbarjo. Casi tots
els vetlladors porten molts anys amb els nens, pràcticament des de que els nens
van entrar al centre a preescolar.
En M ve dos dies a la setmana al centre, dijous
i divendres fent servir el servei de menjador. L’horari del nen a l’escola és
de 9 a 17 hores. Els altres dies acudeix a una escola d’educació especial.
El nen no presenta problemes de conducta i, tenint
en conta les seves característiques, es mostra col·laboratiu en les activitats
encomanades. Existeix la sensació que el nen te molta mes capacitat de la que
sembla en un principi, i que per falta de comunicació s’està perdent
l’oportunitat d’incrementar el seu aprenentatge i socialització. En tot cas hi
ha una mancança comunicativa molt elevada, en molt poques ocasions el nen
expressa necessitats, demana coses o es relaciona amb altres nens.
L’ objectiu és identificar
les formes de comunicació mes efectives del nen per fer-les servir com
eines per potenciar la capacitat
comunicativa del nen mitjançant els elements que li resultin mes fàcils i incrementar el seu nivell de socialització.
Per tal d’identificar les formes de comunicació es
vol fer observació directa del nen, tant de forma individualitzada, com amb la
relació amb adults del centre, o els
seus companys.
Una vegada identificat es vol potenciar en la mida
de los possible l’ús d’aquests habilitats així com explorar o desenvolupar
altres mitjans. Des de molt petit fa servir l’ús d’un sistema d’intercanvi de
imatges (PEC) però encara no fa un ús adequat, es volen explorar nous mitjans
per tal de fer mes atractives aquestes tècniques al nen (tablet, ordinadors,
plafons, etc).
L'objectiu del projecte centrat en l'alumne M l'hauries de plantejar per donar resposta a les necessitats d'aquest alumne i plantejar com fer la transferència a altres casos.
ResponElimina