Els patis de jocs són espais comuns per a tot l’alumnat coincidint de 11 a 11.30 del matí tots els grups de infantil i primària. En aquest centre cada curs te assignada una part del pati que es divideix en funció dels camps de futbol (el pati és molt gran i hi ha 6 camps de futbol petit mes altres zones amb jardí i gronxadors), en tot cas es permet la lliure circulació per tot el recinte (excepte en P3 i grups inferiors).
Trobo que l’observació al pati representa una eina útil a l’hora de veure com sense una supervisió directa d’un docent (encara que sempre hi ha professors que supervisan i controlen) es respecten les normes i pautes de comportament, com es la participació en jocs y activitats col·lectives, quins son els vincles entre els companys, l’ús de les instal·lacions, jocs que es desenvolupen, resolució de conflictes, etc.
En les primeres sessions només m’he dedicat a fer una observació de caràcter genèric. Puc aportar les següents observacions:
- En el grup de P3 i inferiors: nens i nenes juguen amb pales, cubs i sorra majoritàriament, es fa servir la pilota de tant en tant, es fa servir el mobiliari d’esbarjo (cas de fusta, tobogans, etc.). Només es reclama l’atenció del professor/a en cas de petits accidents i normalment es solucionen amb una mica d’atenció per part de l’adult. No hi ha baralles ni conflictes.
- En el grup de P4 i P5: nens i nenes juguen amb pales, juguen de forma associativa, es comencen a veure activitats reglades, es comença a diferenciar entre jocs de nens (futbol) i nenes. Es comencen a veure petits conflictes, des de agressivitat entre nens fins denunciar que algú no vol ser amic d’ algú.
- En el grup de primer de primària fins a quart: hi ha una clara diferenciació entre jocs de nens (futbol) i nenes que s’accentua amb l’edat, es veu relació entre sexes però els grups d’un mateix sexe és el més habitual. A mida que són mes grans demanen menys l’atenció i/o ajuda d’un professor. Hi ha petits accidents, algunes queixes sobre altres companys i dubtes en general (buscar a algú, perdre/trobar algun objecte, etc).
- En el grup de cinquè i sixè de primària: els nens i nenes es distribueixen per tot el pati, no es veuen jocs, hi ha activitat en les àrees amb mobiliari esportiu (anelles, barres paral·les, etc) però es concentra mes en estar parlant. Hi ha grups de nois que es dediquen a jugar a futbol. El grup de 5é és especialment interessant doncs a banda d'incloure de forma permanent noies als partits, és un grup que dintre de l'aula presenta algun conflicte.
En les sessions següent m’he dedicat a observar alumnes en concret que per alguna raó han tingut una atenció especial durant el matí. Donat que no és el meu objecte de pràctiques no entraré en el detall de les observacions. Bàsicament he prestat especial atenció als nens i nenes que presentaven conductes disruptives o agressives dins de l’aula per tal de veure la seva actitud en un ambient menys controlat.
Estic d’acord amb tu, observant el pati i la manera de jugar i comportar-se dels alumnes pots coneixer‘ls millor i veure coses que a l’aula no queden visibles i podem escapar-se de les nostres mans. El pati és una de les oportunitats que tenen els nens per participar en interaccions socials i desenvolupar-se psicològica i emocionalment en la societat. Quan estic en el cole on treballo faig com tú, per mi és molt enriquidor observar els alumnes, sobre tot aquells nens que tenen necessitats especials i que moltes vegades aquestes necessitats influeixen en la manera de relacionar-se amb els seus iguals.
ResponEliminaHola Anais, disculpa per no contestar-te abans ho he llegit fa molt de temps, però, a banda de donar-te les gràcies i estar d'acord amb tu no tenia res mes a afegir.
ResponEliminaSalutacions, ens llegim